måndag 3 mars 2014

Högerextremistiska Svobodas framgång i Ukraina: Vice premiärminister, försvarsminister och riksåklagare

Om Ryssland och Putin vet vi en hel del som förskräcker. Om Ukrainas senaste revolution har vi också fått ganska ingående nyhetsförmedling under veckorna som gått. Liksom om den ryska inmarschen i den autonoma republiken Krim i Ukraina. Däremot har det i just Sverige blivit väldigt tyst om Ukrainas nya regering. Det är som om vi inte vill veta att det ondas fiender inte är så speciellt goda.

Det högerextremistiska partiet Svoboda har bland annat lagt beslag på bland annat följande poster i den nya regeringen: vice premiärminister och försvarsminister. Dessutom posten som riksåklagare. Carl Bildt lät sig intervjuas i söndagens Agenda och tycktes närmast inte vilja känna till högerextremistiska partiet Svobodas inflytande i regeringen. Hur skulle vi i Sverige reagera om vi fick en riksåklagare från Svenskarnas parti?

Partiet skickade en representant till just  Svenskarnas partis kongress och ingår i samma europeiska högerallians som Nationaldemokraterna - det vill säga det parti som anser att Sverigedemokraterna är för mesiga

Svensk media har varit synnerligen ovillig att redovisa Svobodas stora framgångar. Vilka statsrådsposter har då detta parti fått? Jo, följande: vice premiärminister (Oleksandr Sych), försvarsminister (Ihor Tenyukh), jordbruksminister (Ihur Shvayka), miljöminister (Andriy Mokhnyk). Dessutom har man fått posten som  riksåklagare (Oleh Maknitskyy), vilket med tanke på partiets bakgrund och värderingar, måste betraktas som minst sagt oroande.

I europeisk media kan man förstås hitta uppgifter om den nya regeringen - vilket nog kan vara skäl till att de tunga EU-länderna uttalat sig förvånansvärt försiktigt angående det ryska agerandet.

Vad är då Svoboda? Tidigare hette partiet Ukrainas Socialnationalistiska parti (SNPU) och hade en spegelvänd version av den symbol (varghaken) som användes av Waffen-SS. När partiet för tio år sedan bytte namn till Svoboda (Frihet) så bytte man också symbol.

Svobodas partiledare har gjort sig välkänd genom uttalanden som kunde vara hämtade från Hitler: "en judisk maffia från Moskva", "den organiserade judiska brottsligheten". En av partiets ideologer (Jurij Mychaltjysjyn) har bland annat översatt böcker av Goebbels och hävdat att förintelsen var en guldålder i den europeiska civilisationen. Svoboda ingår i Alliansen för europiska nationella rörelser tillsammans med Front National, British National Party och Nationaldemokraterna.

I senaste riksvalet (2012) fick man 10,44 procent av rösterna, två år tidigare hade partiet i de lokala valen  fått över 30 procent i flera valdistrikt. Efter revolutionen har man alltså nu platser som Riksåklagare, Försvarsminister och Vice premiärminister. Året är 2014. Platsen är Europa. På SvD:s ledarsida talas idag om "ett demokratiskt genombrott".

45 kommentarer:

  1. Tro det eller inte... Nu har Gripen News (sajten/twittaren som driver opinion för JAS Gripen) reagerat surt på att Fredrik Reinfeldt haft en något mer balanserad syn än Carl Bildt på krisen i Ukraina. Gripen News skriver: - Man kan lätt byta ut namnet Fredrik Reinfeldt mot Birger Schlaug i uttlandena och tänka "japp, en helt normal Birger!"

    SvaraRadera
  2. Reaktion på Annika Nordgren Christensens (MP) uttalanden i Agenda igår?? Är MP på väg att vända i Natofrågan också????
    L.

    SvaraRadera

  3. Jahaja du Birger;)

    Och vilka kommer bli Riksåklagare, Försvarsminister och Vise statsminister i en rödgrön regering efter det svenska valet 2014... ?!

    SvaraRadera
  4. Neoliberal Agendamån mars 03, 09:36:00 fm

    Ukrainska folket har rätt att rösta på vilka politiker de vill. Det är så en demokrati fungerar. Tycker du det är fel?

    SvaraRadera
  5. @Neoliberal Agenda
    Om jag inte har helt fel så fick de demokratiskt valda politikerna i Ukraina fly från landet. De som styr landet idag fick aldrig makten via demokratiska val.

    SvaraRadera
  6. Neokiberal Agenda - När röstade de menar du? På torget?

    Intressant att läsa från finsk TV: "Enligt den nya lagen blir ukrainska landets enda officiella språk. ...

    Halvön Krim hörde till Ryssland fram till år 1954 då den förenades med Ukraina som då var en socialistisk rådsrepublik i Sovjetunionen.

    På torsdagskvällen meddelade parlamentet i Krim att en folkomröstning om områdets framtid ordnas den 25 maj. Det är samma dag som Ukraina håller val."

    Kanske varken var demokratiskt eller smart att ta bort ryska som officiellt språk?

    SvaraRadera
  7. Ja det är i europeisk media man kan hitta uppgifter. Birger bra inlägg. Här hemma ägnar vi oss åt "mesarna" SD. Hur de ska bekämpas på alla sätt. Avfällningarna från SD borde få mer uppmärksamhet SD minskar just nu. Carl Bildt verkade minst sagt förvånad över frågan. Om det var för att folk hänger med och läser utländsk press ska vara osagt.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  8. Skulle inte vara så svårt skaffa sig ministerposter i Sverige heller om man rusa in i riksdagen med vapen, och ordningsmakten var utslagen.

    SvaraRadera
  9. http://www.expressen.se/nyheter/carl-bildt-gar-emot-reinfeldts-uttalande/

    SvaraRadera
  10. Vad kan man kalla Åsa Romssons och MP:s nya syn på EU? Goda krafter måste gå samman säger hon.

    SvaraRadera
  11. Neoliberal Agendamån mars 03, 12:00:00 em

    "Om jag inte har helt fel så fick de demokratiskt valda politikerna i Ukraina fly från landet. De som styr landet idag fick aldrig makten via demokratiska val."

    Efter Yanukovych flytt, bildade man en bred övergångsregering med personer från parlamentet (där det fanns nationalister) tills nyval hålls om ett par månader. Tror inte saker blivit bättre om man hade uteslutit dem.

    SvaraRadera
  12. Neoliberal, nej, kanske inte det, men att ge dem posten som försvarsminister och riksåklagare är ju en direkt markering som nog var avsedd att provocera.Det finns åtskilliga andra kandidater än från Svoboda som hade varit lämpligare!

    SvaraRadera
  13. Presidenten hade alltså orsak att fly för sitt liv.

    Sedan detta. När Sverige har goda handelsförbindeler med ett land, kallar man dess statsleding för regering.

    Länder, vars styren vi ska tycka illa om, har regimer.

    Borde inte alla statsledningar, som tillåter dödsstraff, kallas regimer?

    Gt

    SvaraRadera
  14. Dagens Birger-blogg är mycket värdefull. Där ges en hyfsat förklarande bild av läget. "Ljus-år" från de rapporter som SR:s, SVT:s och TV4:s reportar serverar oss.

    Vad är de så rädda för? Sina chefer? CIA? Eller vad?

    Gt

    SvaraRadera
  15. Reportrar, heter det ju.
    Gt ☺

    SvaraRadera
  16. Bildt kan blunda om mkt bara NATO och hans arbetsgivare (USA) får inflytande.

    SvaraRadera
  17. "Svoboda har bland annat lagt beslag på på följande poster i den nya regeringen: vice premiärminister, försvarsminister och riksåklagare" Det är väl inte sant att riksåklagare sitter i regeringen?
    Ola

    SvaraRadera
  18. Ola, som framgår längre ner i texten är riksåklagaren en annan position. Men nu är det ändrat så tydlighet uppstår. Tack för kommentaren!

    SvaraRadera
  19. Intressant läsning http://kristofferhell.net/ryssland-hanskjuter-ukraina-kuppen-till-europaradet/

    SvaraRadera
  20. Eller det här http://www.whitetv.se/sv/dn/814.html

    SvaraRadera
  21. Ekot skriver om svenska nynazister som rest till Ukraina

    SvaraRadera
  22. Tycker att Sydsvenskan har en bra huvudledare idag, där man bl.a. skriver:
    "Åtskilliga politiska bedömare och Rysslandskännare har haft fel när de förutspått att ett ryskt militärt ingripande i Ukraina inte skulle komma i fråga.
    Ändå har president Putin deklarerat att Sovjetunionens sönderfall var 1900-talets största geopolitiska katastrof. I stora delar av Europa har det funnits en ovilja eller oförmåga att se revanschismen och stormaktstänkandet, att fullt ut ta till sig innebörden av Rysslands auktoritära utveckling."

    http://www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/ovantat-fast-anda-inte/

    SvaraRadera
  23. Neoliberal Agendamån mars 03, 08:07:00 em

    ".Det finns åtskilliga andra kandidater än från Svoboda som hade varit lämpligare!"

    Svoboda hade ca 10% och rimligtvis bör de få 2-3 ministerposter i en regering på över 20 personer.

    Och skulle regeringen, mot all förmodan missbruka sin makt fram till valet, så kan så klart parlamentet avsätta den,

    SvaraRadera
  24. Neoliberal Agendamån mars 03, 08:08:00 em

    ".Det finns åtskilliga andra kandidater än från Svoboda som hade varit lämpligare!"

    Svoboda hade ca 10% och rimligtvis bör de få 2-3 ministerposter i en regering på över 20 personer.

    Och skulle regeringen, mot all förmodan missbruka sin makt fram till valet, så kan så klart parlamentet avsätta den,

    SvaraRadera
  25. SVT fortsätter även ikväll sitt vinklande för att få oss mer sympatiskt inställda till den fascistuppblandade regim som jagade bort den valda regimen. Den flydde frivilligt? Ja, men uppenbarligen under hot om andra bullar om den vägrat.

    SvaraRadera
  26. Du skriver om fascister som kommit till makten i Kiev. Men varför skriver du inte om 30 miljöner som ger stöd till Putin?

    SvaraRadera
  27. "Liksom om den ryska inmarschen i den autonoma republiken Krim i Ukraina"...
    Jag, mina släktingar, mina vänner, mina klasskamrater, mina bekanta, grannar(vi bor på Krim) ger stöd till Putin.

    SvaraRadera
  28. Ryssland hyr mark av Ukraina I Sevastopol på Krim för sin Svartahavsflotta, en bas som tidigare var sovjetisk och som sovjetledaren Nikita Chrusjtjov, som själv var från Ukraina, gav till Ukraina på årsdagen 300 år efter fördraget i Perejaslav.

    Sedan 1903 hyr USA på likartat sätt Guantanamobasen på obestämd tid av Kuba trots att Kuba vid flertalet tillfällen försökt bli av med sin "hyresgäst". USA betalar hyra varje år, men Kuba vägrar lösa in checkarna. Kuba anser att hyresavtalet inte gäller, eftersom det kom till under militärt tryck. USA anser att Castroregimen inte är Kubas legitima ledning, då Castro är en diktator.
    Vad tror du skulle hända om USA's närvaro på basen skulle hotas?

    Med tanke på Victoria Nulands uttalande om vem USA ansåg skulle ersätta den förra presidenten samt att man pumpat in 5 miljarder dollar i Ukraina - även det framfört av Nuland i ett tal, samt att Gerorge Soros med sitt "Open society" verkat i Ukraina under en tid gör nog att EUs och USAs inblandning inte är helt oproblematisk.

    Man skulle nästan kunna tro att man önskar sig en yttre konflikt som kan skyla kritiska diskussionen inför det stundande EU-valet. Sedan har vi ju även Iran och Syrienfrågan som pågår i skymundan….

    Förutom frågan gällande den politiska falang som väst lierat sig med skall man kanske även ställa frågan vilka som egentligen styr i Ukraina. Klart är väl att IMF nu får tillträde och en privatisering av exempelvis gasledningarna kan påbörjas.

    Att man nu har tillsatt en räcka oligarker att styra i de östra delarna såsom miljadärerna Igor Komolsky och Sergey Taruta liksom den tidigare via Interpol internationellt efterlyste Arsen Avakov borde åtminstone få någon att höja ögonbrynen om det nu inte väcker några frågor.

    SvaraRadera
  29. De av Ryssland betalda psyops-infiltratörerna har julafton i Schlaugs kommentatorsfält. Allt för att förbereda en kommande annektering utav Gotland. Minns var ni läste det.

    SvaraRadera
  30. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/svenska-nynazister-frivilliga-i-ukraina

    SvaraRadera
  31. Neoliberal Agende skrev: "Ukrainska folket har rätt att rösta på vilka politiker de vill." Ja, precis, de hade faktiskt rätt att rösta på Janukovytj. Den nya "regeringen" har de inte haft chansen att få rösta vare sig för eller emot, den har tillkommit för att blidka en hop våldsverkare utrustade med basebollträn och brandbomber.

    SvaraRadera
  32. En svensk håller trutentis mars 04, 08:23:00 em

    Man ska ju inte mata troll, men för balansens skull.

    Ja, det fanns givetvis extremister i protesterna, och ja Svoboda har valts in i Radan och fick väl en ministerpost för mkt jämfört med fördelningen i Radan. Men, det är inte den stora saken.

    Den stora saken är att miljontals ukrainare stöttade denna "revolution". Det är det viktiga!

    SvaraRadera
  33. 1) Vet någon HUR många miljoner ukrainare, på ett ungefär, som stöttade "revolutionen"?

    2) Har Putin rätt i påståendet att det inte finns rysk militär på Krim (utöver flottbasens personal)? SVT:s Elin Jönsson intervjuade soldater på Krim, ryska eller ukrainska framgick inte så tydligt. De sa i alla fall att det finns ryska soldater där.

    3) Varför uppträdde soldaterna utan identifikationstecken? Ingår det inte i konventionerna, att militärer måste bära uniform med markeringar som visar att de är reguljära? Har hört att avsaknad av dylikt kan medföra att de betraktas som rövarband, varvid konventionen (lagarna om bl.a. krigsfånges rättigheter) inte skulle gälla.

    4) Har Bildt rätt, när han bestämt hävdar att den nya Kiev-regimen är laglig, eftersom den gamla bara stack? Han nämner inte ett ord om att den var utsatt för hot. Det högerextrema inslaget tonar han ner.

    5) Har Bildt rätt när han kallar den avsatte presidenten för en quisling? Vidkun Quisling var väl tillsatt av den tyska ockupationsmakten i Norge. Medan Ukrainas president är folkvald. Hur kan man då dra en parallell?

    Förlåt, men jag tror mer på Birger Schlaugs texter i Krim-frågan, än jag tror på Carl Bildt.

    Gt





    SvaraRadera
  34. Gt, Åsa Lindeborg skriver en intressant artikel.
    "Den som är likgiltig till vad Svoboda är kapabla till i Ukraina men som samtidigt bekymrar sig om SD:s framgångar här, måste fundera över logiken i sitt tänkande."

    Hon skriver om Carl Bildt och att hon inte förstår, varför han får hållas med det tonläge han har. Samt att han gör det för att skydda en regering som hyser antisemiter. "Dessutom är liknelsen usel..." skriver hon. Liknelsen med Quisling alltså.

    Egna funderingar, nästan samtliga partier som nu är tämligen tysta försöker mobilisera sig mot SD. Det verkar sannerligen som om det saknas logik lite överallt och inte endast hos Bildt. Men nu så kommer fler funderingar om Svoboda upp tack och lov. Har en stark känsla av att vi mycket kan tacka Birger Schlaug för det... Ibland är känslan vägledande, men långt ifrån alltid. Logik saknas alltför ofta.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  35. Åsa Linderborg skriver om kraven på både nödlån och handelsavtal "Fädernelandsförbundet" är marknadsliberaler som vill sälja ut allt som finns kvar och anpassa allt till EU:s och IMF:s "åtstramningsprogram".
    Så demonstrationerna lär inte tystna.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  36. Ja, Lisbeth, utan Birgers "motvikter" stode vi oss slätt. Vi skulle vara helt i händerna på SVT och de andra medierna som tycks vilja styra oss till ett "vi & dom"-tänkande.

    Gäller även mediernas syn på "alla människors lika värde" och "mångfald". De verkar ha sin egen tolkning av båda begreppen.

    Gt

    SvaraRadera
  37. Fascinerande att läsa kommentarerna och inse att Putin har ett antal nyttiga lakejer i Sverige som verkar få sina nyheter exklusivt från Pravda.

    Svobodas närvaro är givetvis oroande men de är på inget sätt represantiva för proteströrelsen som helhet. Några av de viktigaste organisatörerna av protesterna var judar. Muslimer, gay-aktivister, unga feminister och vänstergrupper var också framträdande, förutom studenter och ukrainska krigsveteaner från röda armen.

    Och på vilket sätt är det relevant att Janukovytj var demokratiskt vald, när han sedan visade sig vara en despot, kleptokrat och slutligen massmördare som skickade krypskyttar mot sin egen befolkning? Hade det varit fel att av tyskarna att avsätta den demokratiskt valda Hitler i slutet av 30-talet?

    SvaraRadera
  38. Jens nyttiga lakejer håller med...
    Det du skriver stämmer givetvis. Svoboda är inte representativa för proteströrelsen som helhet. Ingen har här heller påstått det.
    Proteströrelsen består av många bl.a. systemkritisk vänster, EU lojala liberaler och Svoboda anhängare.
    Svobodas närvaro verkar inte oroa EU lojala liberaler nämnvärt. Märkligt för de talar ofta annars om rasism. De flesta är eu anpassade. Då viftas det lätt bort.
    Nej det hade givetvis inte varit fel att avsätta den demokratiskt valda Hitler i slutet av 30-talet.
    Vill dessutom minnas att han först inte upplevdes som en helt galen despot, utan att han fick människor med sig till en början. Hitler hade knappast själv kunnat ställa till utan människors oförstånd. Sent vaknar "syndaren".
    Med facit i handen förhoppningsvis tidigare. Historien har en obehaglig tendens att vilja återupprepa sig just därför att det finns så många "nyttiga lakejer." Vilken tur Jens att alla inte är lakejer. Att de inte får sina nyheter direkt från Prada eller Bryssel.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  39. Ursäkta menade givetvis Pravda. Satt och tittade på min exklusiva Prada väska ;)

    Lisbeth

    SvaraRadera
  40. Lisbeth,
    En anonym ovan beskrev proteströrelsen som "en hop våldsverkare utrustade med basebollträn och brandbomber". Det tolkar i alla fall jag som ett underförstått påstående att Svoboda är representativa för proteströrelsen.

    Jens

    SvaraRadera
  41. Det är inte högerextremistiska partiet Svoboda framgång ! Det euro-amerikanska fascistiska invadering av Ukraina. Ni bär ansvar för det som händer här. (Yugoslavia, Libia, Siria, Ukraina).
    Amerikanska ambassaden komuniserar via en officer med Jarosh,fascist-sadist i Kiev.
    Ni startar andra kristalnatt i Europa.

    SvaraRadera
  42. Neoliberal Agendators mars 06, 12:24:00 fm

    " Ja, precis, de hade faktiskt rätt att rösta på Janukovytj. Den nya "regeringen" har de inte haft chansen att få rösta vare sig för eller emot, den har tillkommit för att blidka en hop våldsverkare utrustade med basebollträn och brandbomber.."

    Men Yanukovych flydde. Någon måste styra landet. Parlamentet representerar folket.

    SvaraRadera
  43. Janukovytj tog inte risken att klubbas ihjäl, utan flydde. Han var folkvald, men uppenbarligen ingen bra statschef, som lät folk dö.

    Quisling, däremot, var inte ens folkvald. Viss skillnad trots allt.

    SvaraRadera
  44. "Ni startar andra kristallnatt i Europa." Tvärsäkra uttalanden som det är inte det, det är istället detta skapar givetvis mer oro. Så anonym personligen så tycker jag att du projicerar.

    En som skulle kunna uttala sig mer om EU och USA är förmodligen Hans Linde V. Istället ser han det felaktiga även i Rysslands agerande. Att Svoboda har nått framgång är väl inget att förneka. Försiktig diplomati är väl det enda i nuläget att föredra. Håller helt med Hans Linde det är inte läge att plocka billiga politiska poäng.

    Även Birger för ett bra resonemang med motvikter som Gt skriver. Vi stod oss ganska slätt utan offentliga människor som kan föra fram motvikter. Men tänka åt oss kan de inte göra, det måste vi göra själva. Motvikter skapar eget tänkande och det är bra.

    http://debatt.svt.se/2014/03/06/sluta-plocka-billiga-poang-pa-ukrainakrisen/

    Lisbeth

    SvaraRadera
  45. Tack för blogginlägget. Varför är svensk media så tyst om detta? Blogginlägget är ju några dagar gammalt men vill bara säga att lika rädd som innehållet i inlägget gör mig, lika rädd gör många av kommentarerna mig! Många raljerar om det röd-gröna, andra om "frihet att rösta". Jag vill gråta när jag hör så dumma saker. Ingen har fått rösta, och vår inhemska lilla sandlåda är just nu oväsentlig.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.